کارآمدی آموزش معنویت با تاکید برآموزه های دین مبین اسلام برارتقاء اخلاق حرفه ای و مدیریت تعارض

نوع مقاله : علمی- تخصصی در ارتباط با علوم انسانی

نویسنده

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور

چکیده

پژوهش حاضر با هدف کارآمدی آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی برارتقاء اخلاق حرفه ای و مدیریت تعارض در کارکنان علمی و اداری دانشگاه انجام شد. جامعه پژوهش حاضر کلیه کارکنان علمی و اداری دانشگاه پیام نور شهرستان ورامین در سال تحصیلی 95-94 است. در این پژوهش 24 نفر از اساتید دانشگاه پیام نور مرکز ورامین اعم از علمی و مدعو با نمونه گیری تصادفی در دسترس بعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدند. نمونه آماری گروه آزمایش 12 نفر از اساتید داوطلب شرکت کننده در جلسات آموزش معنویت است. نمونه آماری گروه کنترل 12 نفر از اساتید که در جلسات آموزش معنویت شرکت نکردند (از بین اساتید دانشگاه بصورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند) است. روشی پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل است. گروه آزمایش تحت 9 جلسه دو ساعته آموزش معنویت قرار گرفتند اما گروه کنترل تحت هیچگونه آموزشی قرار نگرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اخلاق حرفه ای پتی پرسشنامه سبک های مدیریت تعارض CMSQ استفاده شد و برای تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش معنویت با تاکید بر آموزه های دین مبین اسلام به طور معنی داری در ارتقا میزان اخلاق حرفه ای و مدیریت تعارض کارکنان علمی و اداری دانشگاه مؤثر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Islamic Teachings-based spirituality training on enhancing Professional ethics and conflict management in academic professors

نویسنده [English]

  • ali jamshidi
Member of faculty of Payame Noor University
چکیده [English]

The current paper was conducted with the aim of investigating the efficacy of spirituality training based on Islamic Teachings on enhancing Professional ethics and conflict management in academic professors. The research method was semi-experimental with two control and experimental groups. The research population consisted of all Payame Noor Universities' professors in the city of Varamin in the academic year of 2015-2016. In this research, the number of 24 professors at Varamin Payame Noor University, including faculty members and the visiting professors was randomly chosen via convenience sampling method as the sample size. The statistical sample of the experimental group was comprised of 12 professors who had participated as volunteers in spirituality sessions. The control group statistical sample consisted of 12 more professors who had not participated in spirituality sessions (they were selected from among the academic professors via convenience sampling method too). The experimental group was placed under 9 two-hour spirituality sessions, while the control group received no such intervention. To collect information, Patty professional ethics questionnaire and conflict management styles questionnaire were used. To statistically analyze data, covariance analysis was applied. Findings revealed that training of spirituality based on Islamic Teachings could significantly contribute to the promotion of enhancing Professional ethics and conflict management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • spirituality
  • professional ethics
  • conflict management