سیره تربیتی اهل البیت علیهم السلام

نوع مقاله : علمی- تخصصی در ارتباط با علوم انسانی

نویسندگان

1 هیأت علمی

2 دانشجو

چکیده

هدف این پژوهش بررسی مبانی، اصول و روشهای تربیت اخلاقی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است. نوع این پژوهش کیفی است. برای رسیدن به هدف پژوهش از روش تحلیلی  اسنادی استفاده شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد عوامل پژوهش یعنی اخلاق، تربیت اخلاقی، سیره پیامبر و اهل بیت، اصول، مبانی و روشهای تربیت اخلاقی از تمام کتابهای روایی، تاریخی و پژوهشها در این زمینه بهره گرفته شده است؛ بدین معنی که ابتدا به شناسایی و گردآوری منابع مورد نیاز همراه با فیش برداری و ثبت موضوعات مورد نظر پرداخته شد؛ .سپس داده ها طبقه بندی و در نهایت مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی است که در سیره پیامبر (ص)و اهل بیت (ع) سه مبنا استنباط، و از هر مبنا یک اصل و از هر اصل دو روش استخراج شده است که جداگانه به آنها پرداخته شد. مبنای اول هماهنگی عقل و وحی است. اصل ناظر بر این مبنا تعامل تفکر اخلاقی و تعبد اخلاقی است و روشهای ناظر بر این اصل نیز تبیین ارزشهای اخلاقی و مبارزه با هوای نفس است. مبنای دوم هماهنگی دین و اخلاق است. اصل ناظر بر این مبنا درهم تنیدگی تربیت اخلاقی و تربیت دینی است و روشهای ناظر بر این اصل پاک کردن محیط مظاهر فساد و امر به معروف و نهی از منکر (ایجاد فضای اخلاقی)است. سومین مبنا هماهنگی حسن فعلی و حسن فاعلی است. اصل ناظر بر این مبنا تعامل انگیزه و عمل است و روشهای ناظر بر این اصل تحریک ایمان و اعتقادات دینی متربیان و پرورش میل و اشتیاق در به دست آوردن فضیلتها و توانایی مخالفت با رذیلتهاست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Principles of Prophet Muhammad’s (PBUH) Training

نویسندگان [English]

  • mohammad reza ameri barki 1
  • sa'doon salehi 2
چکیده [English]

The aimof the present study is to review the principles and methods of moral education in the Prophet’s (PBUH) and Ahlul-Bayt’s (AS) sire through a qualitative approach. To achieve the research objective, the researcher used documentary analytical method and data about the variabls, i.e. ethics, moral education, the sire of the Prophet and Ahlul Bayt, the principles and methods of moral education, that were collected through narrative and historical books and research by identifying and gathering necessary resources and taking notes and recording related subjects. They, then, were classified and analyzed eventually. The findings show that three bases were inferenced from the Prophet's (PBUH) and Ahlul-Bayt’s (AS) sire, from each of which one principle and from each principle two methods were extracted. The first is the harmony of reason and revelation. The principle behind this basis is the interaction of moral thinking and ethics and moral obedience. The supervisory methods, also, explains the ethical values and fighting with pasions. The second is the harmony of religion and ethics. The principle behind this is the interconnectedness of moral education and the supervisory methods behind this principle is purifying the environment from manifestation of corruption and creating a moral environment by recommending the good deed and forbidding evil.  The third basis is the coordination of the good deed and the good doer. The principle behind it is the interaction of motivation and action and the methods supervising it is stimulating the faith and religious beliefs of educators and fostering the desire and pasions to gain virtues and the ability to oppose evils

کلیدواژه‌ها [English]

  • Principles in Islamic Education
  • training methods in education
  • The tradition and the religion of the infallibles
  • Religious education
  • Fatemeh Zahra's educational background
  • Mothert of father
  • ethical values
  • Social Behavior
  • Sources of sunnite