رابطه باور به زندگی پس‌ازمرگ و سرمایه معنوی اسلامی با فرسودگی هیجانی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روان‌شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی نقش باور به زندگی پس‌ازمرگ و سرمایه معنوی اسلامی برای فرسودگی هیجانی انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری کارکنان یک کارخانه کاشی‌سازی در اصفهان بودند که از میان آنها دویست‌وچهل نفر به‌شیوه سهل‌الوصول (در دسترس) انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه سرمایه معنوی اسلامی، پرسشنامه باور به زندگی پس‌ازمرگ و پرسشنامه فرسودگی هیجانی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (به‌شیوه هم‌زمان) تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین سرمایه معنوی اسلامی با فرسودگی هیجانی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0>p)؛ همچنین بین باور به زندگیِ پس‌ازمرگ و فرسودگی هیجانی رابطه منفی و معناداری به‌دست آمد (05/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که باور به زندگی پس‌ازمرگ و سرمایه معنوی اسلامی دارای توان پیش‌بینی هم‌زمان فرسودگی هیجانی هستند (01/0>p). نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که باور به زندگیِ پس‌ازمرگ و سرمایه معنوی اسلامی می‌توانند سبب کاهش فرسودگی هیجانی شوند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Belief in Life-After-Death and Islamic Spiritual Assets with Emotional Exhaustion

نویسندگان [English]

  • Mohsen Golparvar 1
  • Jafar Abshahi 2
چکیده [English]

The present research was administered with the aim of studying the relationship between belief in life-after-death and Islamic intellectual capital with emotional exhaustion. Research method was correlational one and the statistical population comprised employees of a tile factory in Esfahan city, among whom 240 participants were selected through convenience (available) sampling method. Research instruments were the Spiritual Capital Questionnaire (Golparvar & Javadian, 2014), Belief in Life-After-Death Questionnaire (Osarchuk & Tatz, 1973) and Emotional Exhaustion Questionnaire (Golparvar et al, 2012). The Pearson Correlation Coefficient formula and multiple regressions (chronological method) were used for analyzing the collected data. The Results indicated that there is a negative and meaningful relationship between Islamic spiritual capital and emotional exhaustion at p

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Spiritual Capital
  • belief in life-after-death
  • Emotional Exhaustion
آزاد مرزآبادی، ا؛ هوشمندجا، م؛ پورخلیل، م. (1392). «رابطه معنویت سازمانی و هوش معنوی با استرس شغلی کارکنان یک دانشگاه نظامی». مجله طب نظامی. 15 (1). صص 43 ـ 50.##زارعی محمودآبادی، ح؛ سدرپوشان، ن. (1393). «رابطه هوش معنوی با فرسودگی شغلی معلمان زن». فصلنامه طب‌کار. 6 (4). صص 66 ـ 74.##گل‌پرور، محسن؛ احمدی، اکرم؛ جوادیان، زهرا (1393). «رابطه مؤلفه‌های سرمایه معنوی با بهزیستی روان‌شناختی و بهزیستی معنوی». فصلنامه پژوهش‌های روان‌شناختی. 34 (17/2). صص 30 ـ 52.##گل‌پرور، محسن؛ جوادیان، زهرا (1393). «ساخت مقیاس سرمایه معنوی و اعتباریابی هم‌زمان آن بهزیستی معنوی». (در نوبت چاپ) در فصلنامه پژوهش و سلامت.##گل‌پرور، محسن؛ دارایی، نفیسه؛ خیاطان، فلور (1393). «ساخت مقیاس فرم کوتاه سرمایه معنوی و بهزیستی معنوی اسلامی». دوفصلنامه انسان‌پژوهی دینی. 11 (32). صص 167 ـ 188.##گل‌پرور، محسن؛ نیری، شیرین؛ مهداد، علی (1387). «رابطه استرس، فرسودگی هیجانی و رفتارهای انحرافی سازمانی در شرکت سهامی ذوب آهن: شواهدی برای مدل استرس‌ـ فرسودگی (عدم تعادل)ـ‌‌ جبران». مجله روان‌شناسی اجتماعی (یافته‌های نو در روان‌شناسی). 2 (8). صص 19ـ 34.##
Akbari, B. (2013). “Examine the relationship between religiosity and social capital International”. Journal of Academic Research in Business and Social Sciences. 3 (12). 328-336.##Baker, C; Smith, G. (2010). “Spiritual, religious and social capital: exploring their dimensions and their relationship with faith-based motivation and participation in  UK civil society”. Based on a paper presented at the BSA Sociology of Religion Group Conference. Edinburgh. April 2010. pp. 1-40.##Bering, J. M. (2002). “Intuitive conceptions of dead agents’ minds: The natural foundations of afterlife beliefs as phenomenological boundary”. Journal of Cognition and Culture. 2 (4). 263 -308.##Captari, D. (2010). “Investigating the correlation between burnout and spirituality among resident assistants at Liberty university”. A Senior Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for graduation in the Honors Program Liberty University. Spring 2010. pp.1-66.##Carr, D; Sharp, S. (2013). Do afterlife beliefs affect psychological adjustment to late-life spousal loss? Journals of Gerontology, Series B: Psychological Sciences and Social Sciences. 69 (1), 103–112.##Curlin, F.A; Lantos, J.D; Roach, C.J; Sellergren, S.A & Chin, M.H. (2005). “Religious characteristics of U.S. physicians: a national survey”. Journal of General Internal Medicine. 20 (7). 629-634. ##Farooqi, A.H. (2006). “Islamic social capital and networking”. Humanomics. 22 (2). 113- 125.##Flannelly, K.J; Ellison, C.G; Galek, K; Koenig, H.G. (2008). “Beliefs about life-after-death, psychiatric symptomology and cognitive theories of psychopathology”. Journal of Psychology & Theology. 36 (2). 94 –103.##Flannelly, K.J; Ellison, C.G; Galek, K; Silton, N.R. (2012). “Belief in life-after-death, beliefs about the world, and psychiatric symptoms”. Journal of Religion and Health. 51 (3). 651-662.##Flannelly, K.J; Koenig, H.G; Ellison, C.G; Galek, K; Krause, N. (2006). “Belief in life after death and mental health findings from a national survey”. The Journal of Nervous and Mental Disease. 194 (7). 524-529. ##Geigle, D. (2012). “Workplace spirituality empirical research: A literature review”. Business and Management Review. 2 (10). 14-27.##Golparvar, M; Dehghan, S & Mehdad, A. (2014). “Relationship between emotional exhaustion and deviant behaviors: Moderating role of big five personality traits”. International Journal of Scientific Research in Knowledge. 2 (6). 285-296.##Golparvar, M; Kamkar, M; Javadian, Z. (2012). Moderating effects of job stress in emotional exhaustion and feeling of energy relationships with positive and negative behaviors: job stress multiple functions approach. International Journal of Psychological Studies; 4 (4), 99- 112.##Hamdani, S.N.H & Eatzaz, A. (2002). Towards divine economics: Some testable propositions. Pakistan Development Review (PDR). 41 (4). 607-626.##Hämmerli, M. (2011). “Religion and spirituality between capital and gift”. Religion & Theology. 18 (1-2). 195-210.##Kelley, K; Maxwell, S. C. (2003). “Sample size for multiple regression: Obtaining regression coefficients that are accurate, not simply significant”. Psychological Methods. 8 (3). 305- 321.##Kelso-Wright, P. (2012). Spiritual history assessment and occupational therapy: Students using the FICA. Master Thesis in Occupational Therapy, University of Puget Sound; PP: 42. ##Liu, A. (2011). “Measuring spiritual capital as a latent variable”. Document Retrieved 11. July 2011. http://www.researchmethods.org/4capital.htm. PP: 14.##Maslach, C & Jackson, S.E. (1981). “The measurement of experienced burnout”. Journal of Organizational Behavior. 2 (2). 99 -113.##Osarchuk, M; Tatz, S.J. (1973). “Effect of induced fear of death on belief in afterlife”. Journal of Personality and Social Psychology. 27 (2). 256-260. ##Palmer, D.A; Wong, M. (2013). “Clarifying the concept of spiritual capital”. Tenth annual symposium on the social scientific study of religion in China, the Chinese University of Hong Kong. 10-13 July 2013. pp 1-20. ##Pedhazur, E.J. (1997). Multiple regression in behavioral research. 3rd Ed, Fort Worth, TX: Harcourt Brace.##Schwartz, L.M. (2010). “Enhancing spiritual capital on campus: Practical action steps for improving campus spiritual climate”. Spirituality in Higher Education Newsletter. 5 (5). 1-6. ##Waetford, C.M.R. (2007). A literature review of spiritual capital, developments of spirituality in the workplace, and contributions from a Māori perspective. Bachelor Dissertation in Management and Employment Relations, University of Auckland, Aotearoa/ New Zealand. PP: 57.##Wang, Y; Liu, L; Wang, J; Wang, L. (2012). “Work-family conflict and burnout among Chinese doctors: the mediating role of psychological capital”. Journal of Occupational Health. 54 (3). 232-240.##Yusuf, M.B. “Effects of spiritual capital on Muslim economy: The case of Malaysia”. Research on Humanity and Social Science. 1 (2). 23-40.##