تاثیر آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی درارتقاء تعهد سازمانی در اساتید دانشگاه

نوع مقاله : علمی- تخصصی در ارتباط با علوم انسانی

نویسنده

عضو علمی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور سرپرست دانشگاه پیام نور واحد دیواندره

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی درارتقاء تعهد سازمانی در اساتید دانشگاه پیام نور شهرستان ورامین انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه پژوهش حاضر کلیه اساتید دانشگاه پیام نور شهرستان ورامین در سال تحصیلی 95-94 است. در این پژوهش 24 نفر از اساتید دانشگاه پیام نور مرکز ورامین اعم از علمی و مدعو با نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل بعنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. نمونه آماری گروه آزمایش 12 نفر از اساتید داوطلب شرکت کننده در جلسات آموزشی معنویت است و نمونه آماری گروه کنترل 12 نفر از اساتید است که در جلسات آموزش معنویت شرکت نکردند. گروه آزمایش تحت 9 جلسه دو ساعته آموزش معنویت قرار گرفتند اما گروه کنترل تحت هیچگونه آموزشی قرار نگرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه تعهد سازمانی مایر و آلن استفاده شد و برای تحلیل آماری از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش معنویت با تاکید بر آموزه های دین مبین اسلام به طور معنی داری در ارتقا میزان تعهد سازمانی در اساتید مؤثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Efficacy of Islamic Teachings-based spirituality training on enhancing organizational commitment in academic professors

چکیده [English]

The current paper was conducted with the aim of investigating the efficacy of spirituality training based on Islamic Teachings on enhancing organizational commitment in academic professors. The research method was semi-experimental with two control and experimental groups.The research population consisted of all Payame Noor Universities' professors in the city of Varamin in the academic year of 2015-2016. In this research, the number of 24 professors at Varamin Payame Noor University, including faculty members and the visiting professors was randomly chosen via convenience sampling method as the sample size. The statistical sample of the experimental group was comprised of 12 professors who had participated as volunteers in spirituality sessions. The control group statistical sample consisted of 12 more professors who had not participated in spirituality sessions (they were selected from among the academic professors via convenience sampling method too). The experimental group was placed under 9 two-hour spirituality sessions, while the control group received no such intervention. To collect information, Mayer and Allen's Organizational Commitment Inventory was used. To statistically analyze data, covariance analysis was applied. Findings revealed that training of spirituality based on Islamic Teachings could significantly contribute to the promotion of professors' organizational commitment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • spirituality
  • organizational commitment
  • Mayer and Allen's Organizational Commitment Inventory