بررسی ارتباط بین عوامل اجتماعی-اقتصادی و آگاهی از حقوق و تکالیف شهروندی در میان دانشجویان پیام نور خرم آباد

نویسندگان

دانشگاه

چکیده

جامعه مدنی بدون در نظر گرفتن این مقوله مفهوم چندانی نخواهد داشت زیرا توسعه پایدار که از اهداف جامعه مدنی است جزء با توجه به شهروندی میسر نخواهد شد، با شناخت به حقوق و تکالیف شهروندی راه مشارکت ملی در جامعه شهروند مدار هموار می‌گردد. عوامل اجتماعی – اقتصادی در راه این شناخت نقش بسزایی ایفا می‌کند، زیرا با شناخت این عوامل می‌توان آگاهی شهروندان را افزایش داد. پژوهش حاضر با عنوان ارتباط بین عوامل اجتماعی-اقتصادی و آگاهی از حقوق و تکالیف شهروندی در پی شناخت این است که آیا عوامل اجتماعی-اقتصادی (جنسیت، سن، پایگاه اجتماعی-اقتصادی، هویت اجتماعی، استفاده از وسایل ارتباط جمعی و دینداری) می‌توانند تغییری در میزان آگاهی دانشجویان از حقوق و تکالیف شهروندی ایجاد نمایند؟ در راستای این سوالات به شناسایی حقوق و تکالیف شهروندی و بررسی مبانی نظری تحقیق اقدام گردیده است. شش فرضیه با روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه در نمونه ای با تعداد 384 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور خرم آباد مطرح شده، روش نمونه گیری روش نمونه گیری ساده بوده است. در تحلیل آماری از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، ضریب اتا) استفاده شده است. یافته‌ها حاکی از تأیید پنج فرضیه می‌باشد: بین جنسیت، پایگاه اجتماعی-اقتصادی، هویت اجتماعی، استفاده از وسایل ارتباط جمعی و دینداری با آگاهی از حقوق و تکالیف شهروندی رابطه وجود داشته و بین سن با آگاهی از حقوق و تکالیف شهروندی رابطه وجود نداشته است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Relation between social economic factors and awareness of citizenship rights and duties (case study: students of khorramabab payame noor university)

چکیده [English]

Citizenship rights, certain rights that everyone can be enjoy there from and citizenship against under take duties. Civilization social without this variable had not meaning. Stable development is from aims civilization social without regard citizenship had not meaning. By attention on Citizenship Rights and Duties accrete awareness of citizenship.
The most important issue to investigating is that if socio economic factors (such as age, gender, socio economic status, social identity, use of mass media and Religiousness) can change the rate of student awareness of their citizenship rights and duties?
It dealt with these goals and the questions about the recognition the title of the study were investigated. Also, it was quoted the ideas and theories of the scientists of different epoch in history and different socio political schools. To do this study, it was applied 6 theories using the survey method and the questionnaire technique in a sample of 384 students from khoramabad payame noor university. We used the descriptive statistics methods (Frequency, Percentage, Mean) and inferential statistics index (pearson correlation coefficient, eta correlation coefficient, regression) in analyzing this study statistically. The finding and analyzing them approved 5 hypothesis and disapproved 1 other and at the end the following resulted: there is a significant relation between gender, socio economic status, social identity, use of the mass media and religiousness with the rate of awareness of citizenship rights and duties and there in not a significant relation between and the rate of awareness of citizenship rights and duties

کلیدواژه‌ها [English]

  • Citizenship
  • right
  • Duty
  • Social Identity
  • Religiousness