دانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811220170421Review and Critique of the Evidences of the Concept of God’s Existenceبررسی و نقد دلائل بداهت مفهوم وجود خدا13284617FAحسنسعیدیعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیعبد الرضاسلامی زوارهمربی مبانی نظری اسلام، دانشگاه پیام نورJournal Article20180505The concept of God since the beginning of creation so far (although expressed in different words among ethnic groups and the religions and different languages) is conceptually familiar and common, even if its instances is not accepted by some groups. Regardless of whether human beings, during the history, take worship into accounted or not, there was no difference in the concept and its application. Evidence of the concept of God's existence was controversial by Western and Eastern scholars and religious and non-religious ideas, each of which suggest some reasons to support their own ideas that, regardless scientific and religious backgrounds, should be discussed and reviewed. The present study, through a fundamental and library research method, attempts to provide evidence to prove ‘the concept of God’s existence’ and show that it is obvious and needless of reasoning, which is case consensus. Undoubtedly, proof or not proof of this concept can be effective in dispel some ambiguities regarding the man's belief in God in the past and future. مفهوم خدا از آغاز خلقت تا کنون (هرچند با واژه های مختلف در میان اقوام و ادیان و به زبان های متفاوت) مفهومی آشنا و رایج است حتی اگر مصادیق آن مورد پذیرش گروهی نباشد. صرف نظر از این که آیا انسان ها در طول تاریخ به مصداق آن توجهی (در خصوص پرستش) داشته اند یا نه، در وجود این مفهوم و کاربرد آن اختلافی وجود نداشته است. بداهت مفهوم وجود خدا مورد اختلاف نظر اندیشمندان غربی و شرقی و صاحبان اندیشه های دینی و غیر دینی بوده و هر کدام برای اثبات عقیده خود استدلالاتی را اقامه نموده اند که صرف نظر از پیش فرض های مذهبی یا علمی، باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ما در این مقاله - با روش کتابخانه ای و بنیادی- در صدد اثبات این موضوع هستیم که «مفهوم وجود خدا» -که مورد اتفاق نظر است- مفهومی بدیهی و بی نیاز از استدلال است . بی تردید اثبات یا عدم اثبات بداهت این مفهوم می تواند در برطرف کردن برخی ابهامات در خصوص اعتقاد انسان به وجود خدا در گذشته و آینده مؤثر واقع شود.دانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811220170421Explaining the Model of Islamic Management Ethics from the Perspective of the Qur'an and Nahj al-Balaghahتبیین الگوی اخلاق مدیریتی اسلام از منظر قرآن و نهج البلاغه29424618FAعزتملاابراهیمیهیات علمی دانشگاه تهررانJournal Article20180505It obvious that the success of any institution and organization depends largely on the efficacy, effectiveness, and healthy of its management system. The purpose of Islamic management is to apply Islamic methods by the managers in their management process to rule the social justice in the society, which finally results in God's satisfaction. The factors of management efficacy are not exclusive to science, expertise or skills, but ethics and spiritual and physical capabilities are also considered as success requirements in management. Explanation of parts of management regulations and the ways of the managers’ dealing with different classes of society lies in the Quranic verses. The leaders of the human society not only need to have growing insight and intellectual power for the advancement of the society, but also it is essential for them to have adherence to managerial ethics and high human values. The adoption of good management practices provided by the Qur’an and Imam Ali (AS) in Nahj al-Balaghah in the face of various political, social, economic and cultural phenomena has always determined the growth and excellence of Islamic society, and has been the leading model for all people throughout the history. The book of Nahj al-Balaghah, as an excellent source of speeches and theoretical treasure of Qur’an and Imam Ali (AS), in fact, represents the views and thoughts of these two in various fields of social management. In this study, the authors developed a descriptive study to investigate and explain the model of Islamic management ethics from the perspective of these two sources. The results showed that the aspect of implementation and management of the Islamic society by these great sources were always based on principles of public oversight of law enforcement, paying attention to God, consultation with experts, human dignity, equality, and cooperation.بدیهی است که موفقیت نهادها و سازمانها تا حد زیادی به کارآیی، اثربخشی و سلامت نظام مدیریتی آن بستگی دارد. منظور از مدیریت اسلامی این است که مدیران روشهای اسلامی را در فرایند مدیریت خود به کار گیرند و بدین طریق عدالت اجتماعی را بر جامعه حاکم سازند که در نهایت به کسب رضایت الهی میانجامد. عوامل استحقاق مدیریت، تنها منحصر به علم، تخصص و مهارت نیست. بلکه اخلاق و شایستگیهای روحی و معنوی نیز از لوازم توفیق در امر مدیریتی است. تبیین بخشی از قواعد مدیریتی و نحوه برخورد مدیران با اقشار مختلف جامعه در آیات قرآن نهفته است. مدیران جامعه بشری نه تنها نیاز به بصیرت فزاینده و قدرت فکری دارد، بلکه پایبندی به اخلاق مدیریتی و ارزشهای والای انسانی نیز برای پیشبرد نظام اجتماعی ضروری است. لذا نگارندگان در این پژوهش برآنند تا به روش توصیفی- تحلیلی و با استناد به آیات قرآن کریم و نهج البلاغه، الگوی اخلاقی مناسبی برای مدیران جوامع بشری ارائه کنند. از یافتههای پژوهش برمیآید که قوانین اخلاقی اسلام به عنوان مجموعه ارزشها، بایدها و نبایدها میتواند نقش مهمی در سلامت نظام مدیریتی جامعه داشته باشد و میزان تبعیض، نارضایتی، بی عدالتی و بی اعتمادی را کاهش دهد. در نتیجه جامعه به سمت حفظ ارزشهای اسلامی مبتنی بر رضایت و خشنودی خداوند گام بر میدارد.دانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811220170421Investigating the Theory of Personal Unity (With Theological-Philosophical Approach)تفسیرباطنی در متون دینی ناصرخسرو43524619FAقاسمپورحسناستاد دانشگاه علامه طباطبایییزدانسهرابی فرددانشجوی دکترای دین پژوهی، دانشگاه ادیان و مذاهباشرفنوروزیانکارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آبادJournal Article20180505Intellectual - philosophical tradition of West, from Plato and Aristotle time, and even earlier, to the 20th century, and influencing a bipolar approach, preferred speech over writings. From this perspective, the way of conveying meaning was assumed to be possible only through speech, whereas the writing was solely considered as a substitute of speech. Naturally, such a rhetorical approach eventually provided an arena for every classic hermeneutics, where the concern for achieving the author's intentions was the subject of an interpretative purpose. With a quick look to the culture and history of Islamic Iran, one can argue that, with such similar experience and interpretation, in classical thinking we face with classical language and literature in the way that, Naser Khosrow, in particular, has organized this important issue. By preparation of theoretical principles in the form of titles such as name and address, speech, “speech, promise, and words”, and “speech and writing” defends the basic words, and eventually vote the priority of speech over documents from one hand, and, with the distinction between discounting, as the appearance of the Book and shari'ah, and the interpretation, as its inward and outward spirit, he introduces achieving the author’s goal as the ultimate goal of the writer on the other hand. This study aims to explain and interpret this claimسنت فکری – فلسفی غرب از افلاطون و ارسطو و حتی پیشتر از آن ، تا قرن بیستم و در اندیشه و آرای آنان تحت تاثیر رویکردی دو قطبی ، گفتار را بر نوشتار ترجیح می داده است . در این نگره ، انتقال کامل معنا از طریق ، گفتار ، امکان پذیر می نمود ؛ حال آنکه نوشتار تنها فرع و جانشین گفتار قلمداد می شد . <br />با نگاهی گذرا به تاریخ و فرهنگ ایران – اسلامی ، می توان مدعی شد ، که با چنین تجربه و تلقی مشابه ، در گفتمان دینی مواجه ایم ، چنان که به طور خاص ، ناصرخسرو این مهم را سامان بخشیده است . وی به دفاع از کلام محوری می پردازد و سرانجام به برتری گفتار بر نوشتار رای می دهد و دیگر سو ، با تفکیک میان تنزیل به عنوان ظاهر کتاب و شریعت و تاویل به مثابه باطن و روح آن ، حصول به نیت مؤلف، هدف غایی مؤوّل معرفی می نماید ، این مقاله طرح و شرح مبسوط این مدعّا خواهد بوددانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811220170421Looking at the Subject of Exaggeration in Religion: Examples of Hadiths Seized by Ghalyanahنگاهی به موضوع غلو در دین؛ بررسی نمونه هایی از احادیثِ مستمسک غالیان53644632FAمحمدرضاحاجی اسماعیلیدانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهانفرهادرحمان پوردانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد واحد اصفهانJournal Article20180505One of the most important threats to religion in any time have been the improper beliefs. One of the most important improper religious beliefs is exaggerative beliefs and thoughts. These beliefs can bring misleading results in different areas related to religion. Among these, one can point to a kind of unfounded conflict between religion and wisdom, or religion and science, which appears following some Ghalyanah’s beliefs. In Islam, the middle of the first century AH, the era of the caliphate of Ali (as), was the origin of the emergence of extremist thoughts or excesses in religious beliefs among Muslims. In the next centuries, these beliefs not only did not disappear, but also remained openly and secretly on their way until at the time of the two Sadiq (AS), it turned to the flows through which they were promoted and hadiths were falsified systematically. In the present study, by reviewing the emergence of extremism among the Shiites and the most important Ghalyanah’s ideas, it is attempted to explain the issue of exaggeration and the mysterious way of grains in attributing hadith to the infallible (AS), which sometimes cause to make methods such as reviewing the document and trusting the popular speeches and famous literature ineffective in diagnosing them. Then, by examining and analyzing some examples of important hadiths that have so far been strong references for Ghalyanah’s thoughts, the method of discovering exaggerative beliefs, and by relying on the method that was emphasized by Imams (AS), the explanation and rejection of these thoughts were clarifiedیکی از مهمترین آسیب هایی تهدیدکننده دین در هر روزگاری، باورهای ناصواب در این حوزه است. از جمله مهمترین باورهای ناصواب دینی، اعتقادات و اندیشه های غلو آمیز می باشد. این اعتقادات می تواند در حوزه های مختلف مرتبط با دین، نتایج سوءی به بار آورد، از آن جمله، می توان به نوعی از ستیز بی پایه میان دین و عقل یا دین و علم اشاره کرد که در پی برخی از باورهای غالیانه بروز می کند.<br /> در اسلام، اواسط قرن نخست هجری یعنی دوران خلافت حضرت علی (ع)، مبداء ظهور اندیشه های غالیانه و زیاده روی در باورهای دینی در میان مسلمانان است. این باورها در قرون بعد نه تنها از میان نرفت بلکه آشکارا و نهان به راه خویش ادامه داد، تا اینکه در زمان صادقین(ع) تبدیل به جریان هایی گردیدکه به شکلی نظام مند اقدام به جعل حدیث و ترویج عقاید خویش نمودند. در پژوهش حاضر با گذری بر پیدایش غلو در میان شیعیان و اهم عقاید غالیانه ایشان، مسأله غلو و شیوه مرموز غلات در انتساب حدیث به معصومین (ع)، بیان می گردد. آنگاه با بررسی و تحلیل چند نمونه از احادیث مهمی که تاکنون مستمسکی برای اندیشه های غالیانه بوده، شیوه کشف باورهای غلوآمیز، با تکیه بر روشی که مورد تأکید امامان(ع) بوده است، تبیین می گردد.دانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811220170421Causality and Occurrence Relationshipرابطه علیت وحدوث65764620FAعلیرضاپارسادانشیار فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه پیام نورJournal Article20180505Among the philosophical issues, the causality rule in terms of originality is the first one that has attracted the human mind’s attention and made him think to discover the mystery of the world. Understanding the world and discussing its origin and its location has always been a concern for scientists. This issue will be better explained by the link and relationship between these two principles. The necessity to accept the principle of causality is to argue about the cause of existence, and having or not having the world from the beginning. Accordingly, the discussion of the refusal of the inflicted wrongdoing for the very cause which is the product of the principle of causation is the main basis of the discussion of the origin and location of the universe. In addition, the explanation of the origin or location of the world is dependent on the explanation of the criterion of the object's need because with rejection of causation, the question of why the universe has been existed and its origin and location would be meaningless. Therefore, only in the light of the causality principle and its requirements, the discussion of the universe can be explained. In this article, the two principles of the refusal of invalidity of causality from the perfect cause and the criterion of the object’s need to a cause have been considered as the principles linking the causality principle with the scholars’ discussions on the origin and location of universe. Philosophers have insisted on the ancient world by accepting the principle of refusal of different reasons from perfect cause and theologians with the rejection of this principle and through the discretion of the subject are paying attention to the incompatibility of this principle with God's cause and concluded the origin of universe on this basis. But philosophers, by violation of the views of theologians on this issue, emphasized on the necessity of accepting the principle of non-reflection of the disability to be the cause of the existence by expressing the premise of the preference principle and by proving “possibility” and the probability of the lack of causality, know the object’s need to the cause beyond the origin. They, then consider “possibility” as the criterion of the object’s need to the cause and reasoned the location of universe on this basis and do not see its acceptance in opposite of the revelation data.در میان مسائل فلسفی قانون علیت از لحاظ سبقت اولین مساله ای است که فکر بشر را به خود متوجه ساخته و او را به تفکر و اندیشه برای کشف معمای هستی وادار کرده است. شناخت جهان و بحث از حدوث و قدم آن نیز همواره مورد نظر دانشمندان بوده وهست. این توجه بر اساس پیوند و رابطه این دو اصل با یکدیگر تبیین بهتری می یابد. لازمه پذیرش اصل علیت، بحث از علت هستی بخش هستی و از ابتدا داشتن یا نداشتن جهان است. بر همین اساس بحث از امتناع تخلف معلول از علت تامه که از لوازم اصل علیت است، پایه اصلی بحث از حدوث و قدم عالم است. علاوه بر آن تبیین حدوث یا قدم عالم وابسته به تبیین ملاک احتیاج شیء به علت است زیرا با نفی علیت پرسش از چرایی پیدایش جهان و حدوث و قدم آن بی معنی خواهد بود. لذا تنها در پرتو اصل علیت ولوازم آن است که بحث از حدوث و قدم عالم تبیین می گردد. دراین نوشتار دو اصل امتناع تخلف معلول از علت تامه و ملاک احتیاج شیء به علت به عنوان اصول پیوند دهنده اصل علیت با مباحث اندیشمندان مختلف درمساله حدوث و قدم عالم مورد توجه قرار گرفته است.دانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811220170421A newly found edition of "forty positions" by Abu Said Abu al-Khairنسخۀ نویافته ای از " چهل مقام” ابوسعید ابوالخیر77844621FAمحمد باقرکمال الدینیدانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور یزدJournal Article20180505Abu Said Abu al-Khair (357_440) is one of the greatest mystics of Islam whose published works, the "Secrets of monotheism in positions of Sheikh Abu Said Abu al-Khair" and "expressions and words of Abu Said Abu al-Khair" are considered as the most important mystical sources. Secrets of monotheism is a valuable book that gives us clear information about mystical character of Abu Said Abu al-Khair. Many scholars have been able to extract clear and informative points from this book through their research. In addition, "expressions and words of Abu Said Abu al-Khair" is an important book that contributed to the greater understanding of emotions and moods of Abu Said Abu al-Khair. However, what has long been common among experts is that Abu Said Abu al-Khair has had another work called "positions" that now is no longer exist. Although some Persian language and literature researchers, such as professor Shafi'i Kadkani, have carefully examined and presented many copies of this work some of which have been published, but still there are many things to say about “position”. In this paper, which has been written in a descriptive and analytical method with research approach, firsts we study works that have introduced this book and then a rare manuscripts of this valuable work will be introduced. This version starts with praising of God and then discusses forty mystical positions like inexistency, remorse, repentance, devotion, battle, etcابوسعید ابوالخیر (357_440ه.) یکی از بزرگترین عارفان جهان اسلام است که آثار منتشر شده او، یعنی «اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابوسعید ابوالخیر» و «حالات و سخنان ابوسعید ابوالخیر» از مهمترین منابع عرفانی به حساب می آید. کتاب ارزشمند اسرار التوحید اطلاعات بسیار روشنی از منش عرفانی ابوسعید به دست می دهد؛ به طوری که بسیاری از محققان با پژوهش های خود، توانسته اند نکات روشن و آموزنده ای از زندگی و شیوۀ ابوسعید از این کتاب استخراج کنند. حالات و مقامات ابوسعید نیز کتاب ارزشمند دیگری است که کمک شایانی به شناخت هرچه بیشتر روحیات و خلقیات ابوسعید می کند. <br />اما آنچه از دیرباز در بین اهل پژوهش رایج بوده این نکته است که گویا اثر دیگری از ابوسعید ابوالخیر با نام «مقامات» وجود داشته و از بین رفته است. گرچه مدتی است که پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی، از جمله استاد شفیعی کدکنی، با دقت و بررسی فراوان نسخه هایی از این اثر ماندگار را معرفی کرده اند و برخی از آنها به چاپ رسیده است، اما هنوز در مورد «مقامات» نکات ناگفتۀ فراوانی وجود دارد. <br />در این مقاله که به شیوۀ توصیفی_تحلیلی و با رویکرد پژوهشی نگاشته شده است، ضمن بررسی آثاری که به معرفی «مقامات» پرداخته اند، نسخۀ خطی نادری از این اثر ارزشمند معرفی خواهد شد. این نسخه با حمد و ثنای خدای متعال آغاز شده و سپس چهل مقام عرفانی از جمله نیستی، انابت، توبه، ارادت، مجاهده و... در آن مورد بحث قرار می گیرد.دانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811220170421Relationship of Ethics and Politics in Nahj al-Balaghahرابطه اخلاق و سیاست در نهج ا لبلاغه851004622FAسیدمحمدموسویدانشیار علوم سیاسی، دانشگاه پیام نورJournal Article20180505<span id="result_box" lang="en"><span title="یکی از مهمترین آسیب هایی تهدیدکننده دین در هر روزگاری، باورهای ناصواب در این حوزه است.">One of the most important threats to religion every time is the misplaced beliefs in this area. </span><span title="از جمله مهمترین باورهای ناصواب دینی، اعتقادات و اندیشه های غلو آمیز می باشد.">One of the most important religious beliefs, beliefs and thoughts is overwhelming. </span><span title="این اعتقادات می تواند در حوزه های مختلف مرتبط با دین، نتایج سوءی به بار آورد، از آن جمله، می توان به نوعی از ستیز بی پایه میان دین و عقل یا دین و علم اشاره کرد که در پی برخی از باورهای غالیانه بروز می کند">These beliefs can lead to misleading results in various areas related to religion, including, for example, a kind of unfounded conflict between religion and intellect or religion and science, which appears in the wake of some extreme beliefs. </span><span title=".
<br><br> ">.<br /> </span><span title="در اسلام، اواسط قرن نخست هجری یعنی دوران خلافت حضرت علی (ع)، مبداء ظهور اندیشه های غالیانه و زیاده روی در باورهای دینی در میان مسلمانان است.">In Islam, the middle of the first century AH, ie, the era of the caliphate of Ali (as), is the source of the emergence of extremist thoughts and excesses in religious beliefs among Muslims. </span><span title="این باورها در قرون بعد نه تنها از میان نرفت بلکه آشکارا و نهان به راه خویش ادامه داد، تا اینکه در زمان صادقین(ع) تبدیل به جریان هایی گردیدکه به شکلی نظام مند اقدام به جعل حدیث و ترویج عقاید خویش نمودند.">In the next centuries, these beliefs not only did not disappear, but remained openly and secretly, until at the time of Sadeqin (AS), they became systematic ways of forging the hadith and promoting their beliefs. </span><span title="در پژوهش حاضر با گذری بر پیدایش غلو در میان شیعیان و اهم عقاید غالیانه ایشان، مسأله غلو و شیوه مرموز غلات در انتساب حدیث به معصومین (ع)، بیان می گردد.">In the present study, with the passage of the emergence of exaggeration among the Shiites, and the most important of their prevailing beliefs, the question of the overwhelming and mysterious manner of cereals in the attribution of the hadith to the infallibles (AS) is expressed. </span><span title="آنگاه با بررسی و تحلیل چند نمونه از احادیث مهمی که تاکنون مستمسکی برای اندیشه های غالیانه بوده، شیوه کشف باورهای غلوآمیز، با تکیه بر روشی که مورد تأکید امامان(ع) بوده است، تبیین می گردد.">Then, by examining and analyzing some of the important hadiths that have so far been dominant for the dominant thoughts, the method of discovery of superstitious beliefs is based on the method that has been emphasized by the Imams (AS).</span></span>هدف از نوشتار حاضر بررسی رابطه ی اخلاق وسیاست در نهج البلاغه است.این پژوهش با استفاده از روش تلفیقی تحلیل محتوا وتوصیفی- تحلیلی انجام یافته است.یافته های پژوهش حاکی از آنست که رابطه اخلاق وسیاست از مباحث مهم فلسفی واندیشه اجتماعی است ودر اندیشه اجتماعی اسلام توجه جدی به این موضوع صورت گرفته است.به لحاظ تاریخی در چگونگی رابطه اخلاق وسیاست چهار گرایش کلی:جدایی اخلاق وسیاست،تقدم سیاست بر اخلاق،اخلاق دوسطحی ویگانگی اخلاق و سیاست شکل گرفته است که هریک از این رهیافتها اعتقادات وموسسین خاص خود را دارند.نتیجه آنکه از رابطه اخلاق وسیاست در حوزه نظر وعمل سیاسی دو نوع برداشت وجود دارد که یکی بر ترجیح اخلاق سیاسی ودیگری ناظر بر ترجیح وتقدم سیاست اخلاقی است.برداشت اخیر مورد تاکید نهج البلاغه بوده وامام علی نیز مظهر اجرای چنین سیاستی در جهان اسلام پس از پیامبر اعظم(ص) محسوب می گردد.در این مقاله رایطه اخلاق وسیاست در نهج البلاغه بارویکرد سیاست اخلاقی مورد بررسی قرار می گیرد.