دانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811320171023Trait of perfect human from the perspective of Qur’anصفات انسان کامل از منظر قرآن و رویات13244633FAمحمـدتقیمبشـریهیآت علمیJournal Article20180505A perfect human being is one who activate his potential traits. The flow of these attributes in his soul leads him to the position of the caliphate of Allah. The research method in this study is analytic and documentary. Examining the verses of the Holy Qur'an and the traditions of Imams and their way of life (Sīra) clarify how these attributes can be acquired and how this position can be achieved. The emergence of these traits in one person makes him perfect and therefore deserves him to reach the divine caliphate on earth. In this case, he can gain the power to seize the world and find the power to do extraordinary things. Therefore, the perfect human is the person who flourishes his natural talents and activates his potentials. In this case, he is adorned with divine attributes and gains power to seize the worldانسان کامل انسانی است که صفات بالقوه قرار داده شده در خود را به فعلیت برساند. جریان این صفات در وجود اوست که او را به مقام خلیفه اللهی میرساند.<br /> روش در این پژوهش، تحلیلی، اسنادی است. بررسی آیات قرآن کریم و روایات وارده از ائمه معصومین و روش زندگی آنان (سیره) چگونگی تخلق به این صفات و دستیابی به این جایگاه را روشن مینماید.<br /> ظهور این صفات در فردی آنرا به کمال رسانده و از اینرو شایستگی خلافت الهی در روی زمین را خواهد داشت. در این صورت است که وی قدرت تصرف در نظام هستی را نیز بدست آورده و قدرت انجام کارهای خارق العاده را مییابد.<br /> بنابرین انسان کامل، انسانی است که استعدادهای فطری خود را بارور ساخته و از حالت قوه به فعلیت برساند. در این صورت است که آراسته به صفات الهی گشته و قدرت تصرف در نظام هستی را مییابد.https://snp.journals.pnu.ac.ir/article_4633_edb557e96f8306684a2a1f253972ef4e.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811320171023Investigating the Effect of Religious Theory on Politics: A Case Study of the Causes of the Failure of the Islamic Awakening in Egyptبررسی تأثیر نظریه دینی بر سپهر سیاست:مطالعه موردی دلایل ناکامی جریان بیداری اسلامی در مصر25404634FAسید محمد رضامحمود پناهیهیـأت علمیJournal Article20180505The Egyptian people's revolution that began on January 25, 2011and the came to the truth following the overthrow of Hosni in the 11<sup>th</sup> of Februar, due to the Islamic identity of Egyptians and under the influence of Iran's Islamic Revolution led to success of Islamic awakening in Egypt and the rise to power of the Muslim Brotherhood and strongly was welcomed by Ayatollah Khamenei, the Supreme Leader, and other Iranian officials. But, a year after President Mohamed Morsi, in a strange process with widespread public protests and opposition of political forces of the Brotherhood, it led to a military coup and return to the starting point. The study of reasons of political and social developments of Islamic Awakening that happened in important and influential country such as Egypt is essential for understanding the formation process, the obstacles of continuity, regional and international alignments and differences of Islamic Awakening in other Arabic countries. The main purpose of this study is to investigate the reasons of failure of Islamic Awakening in the first governing experience of the Egyptian Brotherhood's Islamists. Although the Muslim Brotherhood was involved in the final stages of the 2011 revolution, it was not only influential force andin spite of mobility and organization, there was no basic beliefs for change. This article using a descriptive- analytical approach and considering the Huntington's theory seeks to answer the question of: “what reasons has been involved in the failure of Islamic awakening in formation and continuation of government?” According to the results of this research the main reason were the action against the achievements of the Iran's Islamic Revolution and confrontation with Resistance Front, lack of appropriate political- religious theory and passive and exclusive acting in the Muslim Brotherhood movement and misuse of dominant position of the army by international and regional foreign powers, economic problems, including the reasons for the failure of Islamic awakening in Egyptانقلاب مردم مصر که در 25 ژانویه 2011 آغاز و با سرنگونی حسنی مبارک در 11 فوریه جنبۀ عینی یافت، به دلیل هویت دینی و اسلامی مردم مصر و تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران به موفقیت بیداری اسلامی در مصر و روی کار آمدن جریان دینی اخوان المسلمین گردید و به شدت مورد استقبال رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای و دیگر مقامات عالی ایران قرار گرفت. اما، یک سال پس از ریاستجمهوری محمد مرسی، در فرایندی عجیب و با تظاهرات وسیع مردم و نیروهای سیاسی مخالف جریان اخوان به کودتای نظامی و بازگشت به نقطه شروع انجامید. بررسی دلایل تحولات سیاسی و اجتماعی بیداری اسلامی که در کشور مهم و تأثیر گذار مصر اتفاق افتاد، برای فهم فرایند شکل گیری، موانع تداوم، صف بندی های منطقه ای و بین المللی و تفاوت های بیداری اسلامی در دیگر کشورهای عربی ضروری است. هدف اصلی این پژوهش بررسی دلایل ناکامی بیداری اسلامی در نخستین تجربۀ حکومتداری اسلامگراهای اخوانی است. جریان اخوان المسلمین بهرغم اینکه در مراحل آخر انقلاب 2011م. نقش داشت، اما تنها نیروی تأثیرگذار نبود و بهرغم قدرت تحرک و سازماندهی اعتقاد و باوری اساسی برای دگرگونی نداشت. این مقاله به روش توصیفی – تحلیلی و با توجه به چارچوب نظریه توسعه نامتوازن و نظریه بیداری اسلامی، بدنبال پاسخ به این سؤال است که چه دلایلی در ناکامی و شکست بیداری اسلامی در تشکیل و تداوم حکومت دخیل بوده است؟ بنابر دستآوردهای این پژوهش کنش خلاف دستآوردهای انقلاب اسلامی ایران و جبهه مقاومت، کنشگری سیاسی منفعلانه و انحصارگرایانه اخوان المسلمین، استفاده ابزاری قدرتهای خارجی بینالمللی و منطقهای از موقعیت مسلط ارتش و مشکلات اقتصادی مردم بالاخص فقدان نظریۀ دینی- سیاسی مناسب، دلایل ناکامی بیداری اسلامی و عدم تحقق انقلاب اسلامی در مصر استhttps://snp.journals.pnu.ac.ir/article_4634_041636e112c2e022914ce542262dd4b8.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811320171023Human Sciences from the Perspective of the Holy Qur'anعلوم بشری ازمنظرقران کریم41484635FAحسیناسماعیلیهیأت علمیJournal Article20180505This study deals with the human science from the perspective of The Holy Qur'an. As Qur’an is a comprehensive and perfect book ever now, and has been come to guide people and learning different sciences is one of the requirements of human being, Qur’an deals with it and invites people to gain knowledge and related information. In this article, at first the importance of Qur’an is emphasized and then its perspective in relation to the physical science is expressed. It is also emphasized that there is no conflict between the Qur'an and the human sciences. It also points to the sciences that were inspired from Qur’an and discovered by scientists, such as, the pair objects, the movement of the earth and galaxies, winds fertilization, and water is the cause of the emergence of any living creature. Finally, it is concluded that almost all human sciences are inspired from the Holy Qur'anاین پژوهش، در ارتباط با علوم بشری از منظر قرآن کریم می باشد. <br />از آن جا که قرآن کریم کتابی جامع و کامل بوده، جهت هدایت بشر و یکی از نیازهای بشر فراگیری علوم مختلف می باشد، از این رهگذر قرآن کریم به این موضوع پرداخته است وانسان ها رابه فراگیری علم ودانش فراخوانده است دراین مقاله درابتداء <br /> به اهمیت قرآن توجه شده، سپس دیدگاه قرآن، در ارتباط با علوم تجربی، بیان شده، بحث عدم تعارض بین قرآن و علوم بشری مطرح، و به علومی که از قرآن کریم الهام گرفته شده که دانشمندان، آنها را کشف کرده اند. از جمله زوجیت اشیاء، حرکت زمین و کهکشان ها، عمل لقاح بادها، آب که علت پیدایش هر موجود زنده ای می باشد. در نهایت به این نتیجه منتهی می شود که خیلی از علوم بشری الهام گرفته از قرآن کریم می باشد.https://snp.journals.pnu.ac.ir/article_4635_783dd0fbb4d5c69f149bfc191eb08d92.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811320171023Intersexuality of Holy Text in Contemporary Poem of Non-Iranian Persian Speakersبینامتنیت کلام الهی در شعر معاصر فارسیزبانان غیرایرانی49604639FAسهیلافرهنگیعضو هیئت علمیJournal Article20180506Holy Quran, the Holy Book, is a hypertext which other texts intentionally or non-intentionally are affected by its contents. Influence of divine words on Persian language is undeniable which is more obvious and considerable in famous poets of Persian language in compare to others. Using glorious hints of divine words, Persian poem has provided an immortal and persistent treasure of wisdom and knowledge for centuries. This research aims to use intersexuality approach and descriptive-analytical method to study the influence of poets of Persian language countries by Holy Quran in recent decades. Thus, here we try to introduce the poems of famous poets from Afghanistan, Tajikistan and Uzbekistan. Results show that Holy Quran in the poems of this poets is not deeply interred while in poems of contemporary poets of Persian language speakers, Quran is presented indirectly and implicitly. A group of these poets have also considered the effectiveness of the structure of the Qur'anic verses. These poets pay more attention to expressions more than contents of Quran, especially its storiesقرآن مجید، این کتاب آسمانی، فرامتنی است که سایر متنها خواسته یا ناخواسته از آموزههای آن بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم اثر پذیرفتهاند. سهم اثرپذیری از کلام الهی بر زبان فارسی سهمی انکارناپذیر و مبارک است و این اثرپذیری در کلام ادیبان شیرینسخن فارسی برجستهتر و قابل تأمّلتر از دیگران است. شعر فارسی با بهرهگیری از مرواریدهای درخشان کلام الهی گنجینههای معرفت و حکمتی را فراهم کرده است که قرنهاست جاودانه و ماندگارند. این پژوهش بر آن است تا با بهرهگیری از رویکرد بینامتنی و روش توصیفی- تحلیلی اثرپذیری شاعران کشورهای فارسیزبان را از قرآن در دهههای اخیر بررسی کند؛ از این رو تلاش میشود با مطالعۀ اشعار شاعران برجستۀ معاصر افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان گونههای اثرپذیری آنان از قرآن معرّفی شود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بینامتنیت آثار این شاعران با قرآن بیشتر از نوع ضمنی است و به شکلهای مختلف ازجمله واژگانی، تلمیحی و الهامی تجلّی یافته است. گروهی از این شاعران نیز به اثرپذیری از ساختار سورههای قرآنی توجّه داشتهاند. همچنین این پژوهش بیانگر آن است که قرآن بهصورت غیرمستقیم در شعر بیشتر شاعران فارسیزبان معاصر حضور دارد؛ امّا آنان بیش از محتوا، به اصطلاحات و زبان قرآن توجّه دارند و بیش از همه به قصّههای قرآن علاقه نشان میدهند.https://snp.journals.pnu.ac.ir/article_4639_9d927de83e9f216a9490dca4853aabf9.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811320171023The Relation between Resistance Economics Culture and Attitude to Administrative Corruption Case Study: Ilam Province Organizationبررسی رابطهی فرهنگ اقتصاد مقاومتی و نگرش به فساد اداری (مطالعه موردی سازمانهای استان ایلام)61784641FAسهرابمظفری نیاحقوقمریمقاسمی پورهیأت علمیJournal Article20180506Administrative corruption is one of the main obstacles to the country’s economic growth and development and there are various factors in controlling it. The concept of resistance economy seems to be reduction in unnecessary costs, increase in efficiency and self-sufficiency, and avoiding luxuries and wastefulness in offices and systems. The purpose of this paper is to explain and formulate the role of resistance economic culture on reducing administrative corruption. The survey was conducted in 1396. The research population includes organizational staff in Ilam province. Cluster random sampling was used to select research participants. The sample size was 361 people that was calculated using Cochran formula. Data analysis was done using SPSS and Amos software. The findings of this study show that the average score of the culture of resistance economic is the same in terms of gender and marriage status. There is also a significant and indirect relationship between the culture of resistance economic and corruption. Structural Equation Model (SEM) study also confirmed that the data was collected in line with theoretical frameworkفساد اداری یکی از مهمترین موانع رشد و توسعهی اقتصادی کشور است و عوامل متفاوتی در کنترل آن نقش دارند. مفهوم اقتصاد مقاومتی در راستای کاهش هزینههای غیرضروری، افزایش کارایی و خودکفایی و پرهیز از تجمل گرایی و اسراف در ادارات و دستگاه ها الزامی به نظر میرسد.<br /> هدف مقاله حاضر، تبیین و تدوین نقش فرهنگ اقتصاد مقاومتی بر کاهش فساد اداری است. تحقیق به صورت پیمایشی در سال 1396 صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان سازمانهای ایلام میباشد. در انتخاب جمعیت نمونه، از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای، برای تعیین میزان حجم نمونه برای هر سازمان و نمونه گیری تصادفی سیستماتیک برای نمونه گیری کارکنان در داخل هر سازمان استفاده شد. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 361 نفر محاسبه گردید. ، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS وAmos میباشد. مهمترین یافتههای این پژوهش بدین قرار است: میانگین نمره فرهنگ اقتصاد مقاومتی بر حسب جنسیت و تاهل یکسان است. همچنین رابطه معنادار و معکوس بین فرهنگ اقتصاد مقاومتی و فساد اداری وجود دارد. مدل معادله ساختاری(SEM) پژوهش نیز، حاکی از تأیید دادهای گردآوری شده با چارچوب نظری پژوهش می باشدhttps://snp.journals.pnu.ac.ir/article_4641_9f9893b9e68a7b9d3ef7bdb3de3a0ad6.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811320171023A newly found edition of "forty positions" by Abu Said Abu al-Khairبازنگری علل سستی و کم تحرکی مردم در حکومت علوی79904653FAجواداکبری مطلقهیأت علمی پیام نور/ مسئول نهادJournal Article20180508This article seeks to identify the barriers to empathy and compassion from Imam Ali (AS). The man is a clear example of justice and words in front of his greatness, although they had little sympathy for Muslims after the defeat of his reign was his kingdom. Date of angles suggest that deviant thoughts try to veil of propaganda and misrepresentation of facts in the manner and method to establish the truth of the communion of the faithful stop. This article seeks to analyze the causes of descriptive research method Alawite rule, deemed despite the apparent failure of the special character of Imam Ali (as) their experiences. And finally to recognize the source of empathy barriers of worldliness, and intellectual rigor that time people payتحقیق پیش رو در صدد شناساندن موانع همدلی و همزبانی از زبان مولا علی(ع) است. مردی که مصداق بارز عدالت خواهی است و واژه ها در مقابل عظمتش کم می آورند گرچه نبود همدلی مسلمانان با بعد ملکوتی اش سبب شکست حکومتش گردید. جستجو در زوایای تاریخ به این نتیجه رهنمون شد که اندیشه های منحرف سعی می کنند با تبلیغات سوء و وارونه جلوه دادن واقعیت ها حجاب هایی در سیره و روش حق و حقیقت ایجاد کنند تا از همدلی مومنین جلوگیری کنند و در نبود همدلی با سست کردن پایه های اعتقادی ضربه نهایی را به حکومت مقابل بزنند. این مقال با روش تحقیق توصیفی- تحلیلی علل شکست ظاهری حکومت علوی را- علی رغم شخصیت ویزه حضرت علی(ع) تبیین کرده، در نهایت به بازشناسی سرچشمه موانع همدلی ناشی از دنیاطلبی و جمود فکری مردم آن زمان، بی بصیرتی خواص را عامل اصلی سستی مردم در همراهی با حکومت حضرت تبیین نموده است.https://snp.journals.pnu.ac.ir/article_4653_71b11c5a1a156428b5d7787abfbc6fc1.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه صهبای نور (پژوهش نامه دین و دانش)2538-23811320171023The Principles of Prophet Muhammad’s (PBUH) Trainingسیره تربیتی اهل البیت علیهم السلام911014654FAمحمد رضاعامری برکیهیأت علمیسعدونصالحیدانشجوJournal Article20180508The aimof the present study is to review the principles and methods of moral education in the Prophet’s (PBUH) and Ahlul-Bayt’s (AS) sire through a qualitative approach. To achieve the research objective, the researcher used documentary analytical method and data about the variabls, i.e. ethics, moral education, the sire of the Prophet and Ahlul Bayt, the principles and methods of moral education, that were collected through narrative and historical books and research by identifying and gathering necessary resources and taking notes and recording related subjects. They, then, were classified and analyzed eventually. The findings show that three bases were inferenced from the Prophet's (PBUH) and Ahlul-Bayt’s (AS) sire, from each of which one principle and from each principle two methods were extracted. The first is the harmony of reason and revelation. The principle behind this basis is the interaction of moral thinking and ethics and moral obedience. The supervisory methods, also, explains the ethical values and fighting with pasions. The second is the harmony of religion and ethics. The principle behind this is the interconnectedness of moral education and the supervisory methods behind this principle is purifying the environment from manifestation of corruption and creating a moral environment by recommending the good deed and forbidding evil. The third basis is the coordination of the good deed and the good doer. The principle behind it is the interaction of motivation and action and the methods supervising it is stimulating the faith and religious beliefs of educators and fostering the desire and pasions to gain virtues and the ability to oppose evilsهدف این پژوهش بررسی مبانی، اصول و روشهای تربیت اخلاقی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است. نوع این پژوهش کیفی است. برای رسیدن به هدف پژوهش از روش تحلیلی اسنادی استفاده شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد عوامل پژوهش یعنی اخلاق، تربیت اخلاقی، سیره پیامبر و اهل بیت، اصول، مبانی و روشهای تربیت اخلاقی از تمام کتابهای روایی، تاریخی و پژوهشها در این زمینه بهره گرفته شده است؛ بدین معنی که ابتدا به شناسایی و گردآوری منابع مورد نیاز همراه با فیش برداری و ثبت موضوعات مورد نظر پرداخته شد؛ .سپس داده ها طبقه بندی و در نهایت مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی است که در سیره پیامبر (ص)و اهل بیت (ع) سه مبنا استنباط، و از هر مبنا یک اصل و از هر اصل دو روش استخراج شده است که جداگانه به آنها پرداخته شد. مبنای اول هماهنگی عقل و وحی است. اصل ناظر بر این مبنا تعامل تفکر اخلاقی و تعبد اخلاقی است و روشهای ناظر بر این اصل نیز تبیین ارزشهای اخلاقی و مبارزه با هوای نفس است. مبنای دوم هماهنگی دین و اخلاق است. اصل ناظر بر این مبنا درهم تنیدگی تربیت اخلاقی و تربیت دینی است و روشهای ناظر بر این اصل پاک کردن محیط مظاهر فساد و امر به معروف و نهی از منکر (ایجاد فضای اخلاقی)است. سومین مبنا هماهنگی حسن فعلی و حسن فاعلی است. اصل ناظر بر این مبنا تعامل انگیزه و عمل است و روشهای ناظر بر این اصل تحریک ایمان و اعتقادات دینی متربیان و پرورش میل و اشتیاق در به دست آوردن فضیلتها و توانایی مخالفت با رذیلتهاست.https://snp.journals.pnu.ac.ir/article_4654_9e2881c5fc125fc9445c96c343c5f70e.pdf